ČTENÁŘSKÝ DENÍK + DOPORUČENÁ ČETBA

ČTENÁŘSKÝ DENÍK - OSNOVA ZÁPISU

1. Základní informace:
  • název knihy
  • autor (popřípadě překladatel, ilustrátor)
  • žánr
  • forma (próza – psáno ve větách, poezie - verše, drama - scénář)
  • stručný obsah (maximálně 10 – 15 řádků)
2. Vaše vlastní komentáře k četbě
  • nalepte poznámky z četby, na které jste si zaznamenávali myšlenky během čtení
  • citát z knihy + vlastní komentář (proč jsem si zvolil/a ten citát)
3. Odpovědi na otázky
Vyberte si 3 - 4 otázky, které se vám zdají pro danou knihu důležité. Pokud si na citát z knihy a vlastní komentáře netroufnete, vynechte je a odpovězte na 10 otázek. Odpovědi by neměly být jednoslovné a obecné. Např. Ano. Kniha se mi líbila, je dobrodružná. Je nudná.  (Co ano? Proč se ti líbila? Která událost byla nejnapínavější a nejdobrodružnější? Proč se ti zdá nudná?
Otázky ke čtení (převzato z Kritických listů)
1)      Proč sis vybrala tuto knihu?
2)      U sbírek (pohádek, básní): Čím jsou spojeny jednotlivé texty? Který tě nejvíc zaujal? Proč?
3)      U poezie: Kolik veršů mají sloky? Které rýmy autor použil? Vypiš obrazná vyjádření.
4)      Co jsi od knihy očekávala? Co se splnilo/nesplnilo?
5)      Co bylo nejzajímavější?
6)      Bavila tě kniha? Proč?
7)      Líbila se ti nějaká myšlenka? (Vypiš.)
8)      Popiš prostředí (kde a kdy se děj odehrává).
9)      Která postava tě nejvíc zaujala? (kladná, záporná, popiš její vlastnosti)
10)   Zapamatovala sis nějaké zvláštní slovo? (Vysvětli.)
11)   Vyjmenuj a popiš hlavní postavy, co je na nich sympatického, nesympatického?
12)   Co bys dělal na místě postavy?
13)   Jaké jsou vztahy mezi postavami? (kdo koho nesnáší, miluje…)
14)   S kým by ses chtěla kamarádit a proč?
15)   Co zažila postava příjemného (zmrzlina, zážitek…), co nepříjemného (injekce, hádka…)
16)   Jak se v průběhu knihy měnily jednotlivé postavy?
17)   Připomíná ti některá z postav lidi, které znáš? Čím?
18)   Chovaly se postavy věrohodně?
19)   Má v příběhu roli nějaké zvíře?
20)   Je v příběhu důležitý nějaký předmět? Proč?
21)   Co nového, rozporuplného nebo překvapivého ses dozvěděl?
22)   Co bylo v textu nejzábavnější? Proč?
23)   Z čeho pramení konflikt? Jak je vyřešen? Jak bys ho řešil ty?
24)   Čím se kniha liší od ostatních?
25)   Vyberte větu, která vás zaujme.
26)   Napiš dopis některé postavě.
27)   Jak se ti kniha četla? Proč?
28)   Byl závěr knihy uspokojivý?
29)   Zaujalo tě nějaké slovo? Proč?
30)   Co autor řekl touto knihou o životě? Co z toho má smysl pro tebe?

DOPORUČENÁ ČETBA PRO JEDNOTLIVÉ ROČNÍKY

7. TŘÍDA

- - žák během školního roku přečte minimálně 4 knihy - vybírá si ze seznamu, 1 knihu může mít dle vlastního výběru - zapíše do čtenářského deníku a odevzdá (1. kniha – listopad, 2. kniha – leden, 3. kniha – březen, 4. kniha – květen) 
  - 1 knihu ze seznamu navíc představí formou referátu – referát o knize (viz REFERÁTY)

Antoine de Saint-Exupéry – Malý princ (ŽK)
Lewis Carroll - Alenka v říši divů
Michael Ende – Nekonečný příběh
Timothée de Fombelle – Tobiáš Lolness (ŽK)
Allan Marshall – Už zase skáču přes kaluže
Iva Procházková – Únos domů
J. R. R. Tolkien – Hobit
Astrid Lindgren – Bratři Lví srdce (ŽK)
Raquel J. Palacio – (Ne)obyčejný kluk (ŽK)
Philip Pullman – Zlatý kompas
Terry Pratchett – Úžasná Zeměplocha
Dorota Terakowska – Dcera čarodějek
Ota Pavel – Jak jsem potkal ryby (ŽK)
Oscar Wilde – Šťastný princ a jiné příběhy/pohádky (ŽK)
Jostein Gaarder – Dívka s pomeranči
Forrest Carter – Škola Malého stromu
Michael Gerard Bauer – Neříkejte mi Izmael
Bruce W. Cameron - Psí poslání (ŽK)
Patrick Ness - Volání netvora (ŽK)
Zdeňka Bezděková – Říkali mi Leni (ŽK)

8. TŘÍDA

- - žák během školního roku přečte minimálně 4 knihy - vybírá si ze seznamu, 1 knihu může mít dle vlastního výběru - zapíše do čtenářského deníku a odevzdá (1. kniha – listopad, 2. kniha – leden, 3. kniha – březen, 4. kniha – květen) 
  - 1 knihu ze seznamu navíc představí formou referátu – referát o knize - vybírá pouze z prvních tří témat (viz REFERÁTY)

1. Literatura klasicismu a osvícenství (min. 1 kniha)
Molier – Lakomec
Carlo Goldoni – Sluha dvou pánů (YT)
Daniel Defoe – Robinson Crusoe (ŽK)
Jonathan Swift – Gulliverovy cesty

2. Literatura 1. pol. 19. stol. (min. 1 kniha)
Walter Scott – Ivanhoe
Victor Huho – Bídníci, Chrám Matky boží V Paříži
Edgar Allan Poe – Zlatý Skarabeus (ŽK)
Josef Kajetán Tyl – Strakonický dudák (ŽK)
Karel Jaromír Erben – Kytice (ŽK)
Karel Hynek Mácha – Máj (ŽK), Marinka

3. Literatura 2. pol. 19. stol. (min. 1 kniha)
Alexandr S. Puškin – Evžen Oněgin
Jules Verne – Děti kapitána Granta, Dvacet tisíc mil pod mořem, Patnáctiletý kapitán,…
Charles Dickens – Oliver Twist
Arthur Conan Doyle – Dobrodružství Sharlocka Holmese, Pes baskervillský
Mark Twein – Dobrodružství Toma Sawyera (ŽK), Dobrodružství Huckleberyho Finna (ŽK)
Jack London – Bílý tesák, Volání divočiny
Karl May – Vinnetou, Poklad na Stříbrném jezeře
Karel Havlíček Borovský – Král Lávra
Božena Němcová – Divá Bára, V zámku a v podzámčí
Jan Neruda – Povídky malostranské (ŽK)
Svatopluk Čech – Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (ŽK)
Jaroslav Vrchlický – Noc na Karlštejně
Alois Jirásek – Filosovská historie
Alois a vilém Mrštíkové – Maryša

4. Literatura ze života
Robert Fulghum – Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce
Francisko X. Stork – Marcelo ve skutečném světě (ŽK)
Sarah Moore Fitzgerald - Jablečný koláč naděje (ŽK)
Ava Dellaira - Dopisy na konec světa (ŽK)
Jandy Nelsonová - Dám ti slunce (ŽK)
Patrick Ness - Volání netvora (ŽK)
Jennifer Nivenová - Všechny malé zázraky (ŽK)
Gayle Formanová - Zůstaň se mnou (ŽK)
Sophie de Mullenheim - Podepsána Charlotte (ŽK)
Daniel Keyes – Růže pro Algernon

9. TŘÍDA

- - žák během školního roku přečte minimálně 4 knihy - vybírá si ze seznamu, 1 knihu může mít dle vlastního výběru - zapíše do čtenářského deníku a odevzdá (1. kniha – listopad, 2. kniha – leden, 3. kniha – březen, 4. kniha – květen) 
  - 1 knihu ze seznamu navíc představí formou referátu – referát o autorovi - vybírá pouze z prvních dvou témat (viz REFERÁTY)

1. Světová literatura 20. století (min. 1 kniha)
Romain Rolland – Petr a Lucie
Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid
Georg Bernard Shaw – Pygmalion
Ernest Hemingway – Stařec a moře (ŽK)
Franz Kafka – Proměna
Agatha Christie – Vražda v Orient expresu, Deset malých černoušků
J. R. R. Tolkien – Pán prstenů (ŽK)
William Styron – Sofiina volba
Deník Anne Frankové
Samuel Beckett – Čekání na Godota
Ray Bradbury – 451°Fahrenheita (ŽK)
Georg Orwell – Farma zvířat, 1984

2. Česká literatura 20. století (min. 1 kniha)
Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka
Viktor Dyk – Krysař
Ivan Olbracht – Nikola Šuhaj loupežník
Karel Čapek – R. U. R. (ŽK), Bílá nemoc (ŽK), Válka s mloky
Jiří Weil – Život s hvězdou
Hry Voskovce a Wericha
Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma (ŽK)
Ladislav Fuks – Spalovač mrtvol
Arnošt Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
Bohumil Hrabal – Postřižiny (ŽK), Ostře sledované vlaky
Josef Škvorecký - Zbabělci
Zdeněk Jirotka - Saturnin
Milan Kundera – Žert (ŽK)
Ota Pavel – Smrt krásných srnců (ŽK)
Michal Viewegh – Výchova dívek v Čechách
Václav Havel – Zahradní slavnost

3. Literatura ze života
Paulo Coelho – Alchymista (ŽK), Veronika se rozhodla zemřít
Christiane F. – My děti ze stanice ZOO
Radek John – Memento
Mario Puzo – Kmotr
William Golding – Pán much
Robert Fulghum – Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce
Francisko X. Stork – Marcelo ve skutečném světě (ŽK)
Ava Dellaira - Dopisy na konec světa (ŽK)
Jandy Nelsonová - Dám ti slunce (ŽK)
Jennifer Nivenová - Všechny malé zázraky (ŽK)
Gayle Formanová - Zůstaň se mnou (ŽK)
Sophie de Mullenheim - Podepsána Charlotte (ŽK)
Daniel Keyes – Růže pro Algernon